تولید محتوای مرکزی (Content hubs) برای سئو

موضوع: تولید محتوای مرکزی (Content hubs) برای سئو

5/5
آنچه در این مطلب می خوانید...

امروز در این بخش از نگار وردپرس قصد داریم به موضوعی بسیار مهم و کلیدی به نام تولید محتوای مرکزی (Content hubs) برای سئو بپردازیم! تصور کنید شما به عنوان مدیر محتوا، مدیر وبسایت، تولید کننده محتوا و… به صورت روزانه و دوره ای در حال تولید محتوای هدفمندی برای کاربرانتان در بخش وبلاگ هستید اما چه می شود که محتوای شما رتبه مناسبی را در نتایج جستجو از آنِ خود نمی کند؟!

بدون شک مشکلی وجود دارد که راه رسیدن و قرار گرفتن در میان رقبا را برای شما کمی سخت و طاقت فرسا می سازد! با این حال استراتژی ای در بخش محتوا وجود دارد که به شما کمک می کند تا بتوانید مقالات منتشر شده در وبسایت خودتان را به بالاترین جایگاه ممکن برسانید. این تکنیک و استراتژی، تولید محتوای مرکزی (Content hubs) نام دارد که در این بخش به صورت کامل با آن  آشنا خواهیم شد.

محتوای مرکزی یا content hub چیست؟

همان طور که از نام این عنوان بر میاید، در واقع محتوای مرکزی یا content hub محتوای جامع و بسیار منحصر به فردی است که از چند محتوای فرعی تغذیه می شود. پس content hub یا محتوای مرکزی را این طور می توان تصور نمود:

  1. content hub یک موضوع خاص را به شکل جامع و کامل در خود توضیح می دهد. (محتوای اصلی است)
  2. از چندین محتوای فرعی به هم پیوسته ای تهیه و تشکیل شده اند که در واقع یک هدف معین را دنبال می کنند.
  3. این محتوا ها تماما به یکدیگر مربوط می باشند.

 

معرفی انواع محتوای مرکزی یا content hub

در حالت کلی و عمومی 2 حالت برای محتواهای مرکزی و یا content hub وجود دارد که در ادامه با این 2 حالت به صورت کامل آشنا خواهید شد.

  1. نوع کتابخانه ای محتوا – content library
  2. نوع خوشه بندی موضوعات – topic cluster

 

نوع کتابخانه ای محتوا – content library

همان طور که از نام این نوع مدل وجود دارد، نوع کتابخانه ای در واقع مجموعه ای از صفحات هستند که در یک صفحه اصلی به عنوان یک فهرست قرار دارد! این صفحات معمولا از چندین صفحه و حتی چند صد صفحه تهیه و تشکیل شده اند که به صورت فهرست وار به خواننده کمک می کند تا به اطلاعات کاملی دسترسی داشته باشد.

البته خالی از لطف نیست که این صفحات عموما به صورت کاملا حرفه ای و سیستماتیک به یکدیگر از طریق لینک داخلی متصل شده اند. به عنوان مثال صفحات دسته بندی ، واژه نامه ها ، مراکز دانش از این نوع هستند.

همان طور که در تصویر زیر نیز مشاهده می کنید این صفحه در درون خود از چندین صفحات مجزایی تهیه و تشکیل شده است که نمونه بارز یک کتابخانه محتوایی می باشد. همانند: optimization-glossary

 

نوع کتابخانه ای محتوا - content library

 

 

نوع خوشه بندی موضوعات – topic cluster

یکی از مهم ترین تکنیک های تولید محتوای مرکزی (Content hubs) برای سئو ، استفاده از روش خوشه بندی موضوعات و یا تاپیک کلاستر topic cluster است! در این نوع استراتژی ما یک محتوای اصلی داریم که به صورت یک متن جامع و کامل در اختیار بیننده قرار دارد! اما ما مقالات فرعی ای نیز تولید کرده ایم که ارتباط موضوعی با محتوای اصلی دارد و از محتواهای فرعی به محتوای اصلی لینک می دهیم.

نوع خوشه بندی موضوعات - topic cluster

 

در تصویر فوق 3 بخش اصلی به نام های Pillar content (محتوای اصلی یا ستون محتوا)، Cluster content (محتوای خوشه ای) و Internal links (لینک های داخلی) داریم که در ادامه به معرفی هر کدام از این موارد می پردازیم.

 

  • پیلار کانتنت (Pillar content) – محتوای ستون

پیلار کانتنت در واقع محتوای یک صفحه از سایت است که نقش ستون و یا کلیدی را ایفا می کند و در دِل خود تمامی مباحث را پوشش می دهد. در این مقال محتوای پیلار ما: راهنمای کامل و جامع در خصوص دویدن است که کلمه کلیدی اصلی آن دویدن می باشد. اگر می خواهید اطلاعات کامل تری از پیلار کانتنت ها به دست آورید، می توانید به مقاله ” پیلار کانتنت (Pillar content) ” مراجعه کنید.

 

  • کلاستر کانتنت (Cluster content) محتوای خوشه ای

کلاستر کانتنت ها در واقع محتواهای کوچکتری هستند که بخشی از آن ها در دل پیلار کانتنت ها وجود دارد و بخشی دیگر نیز در مقاله ای مجزا نوشته شده است که در آن مقاله به مقاله پیلار لینک داخلی داده می شود.

 به عنوان مثال در این مقاله در خصوص دویدن، کلاستر هایی با عنوان (انواع روش های دویدن، مزایا و فوائد دویدن و…) وجود دارد بخشی از آن ها در این مقاله وجود دارند و بخشی دیگر ارجاع داده می شود به مقاله ای که در خصوص انواع روش های دویدن و یا مزایا و فوائد دویدن وجود دارد.

اگر می خواهید اطلاعات کامل تری از کلاستر کانتنت ها به دست آورید، می توانید به مقاله ” کلاستر کانتنت (Cluster content) ” مراجعه کنید.

 

  • لینک های داخلی (Internal links) متصل کننده مقالات به یکدیگر

در واقع این پیوند ها محتواهای خوشه ای یا کلاستر را به محتوای ستون و یا بالعکس متصل می کنند. در واقع شما در استراتژی تولید محتوای مرکزی (Content hubs) برای سئو ، تنها یک مقاله چند گانه درست نمی کنید بلکه شما در خصوص یک موضوع در یک مقاله به صورت کامل و جامع محتوایی را تولید می کنید که به تمامی سوالات کاربران پاسخ دهد!

نکته: البته سخت گیری های زیادی در این موضوع وجود ندارد و یک صفحه می تواند هر دو نوع محتوا را در خود داشته باشد اما به دلیل اهمیت تولید محتوای مرکزی و یا کانتنت هاب ما به معرفی و بررسی نوع خوشه بندی موضوعات – topic cluster می پردازیم که روشی بسیار مهم و منحصر به فرد است.

چرا تولید محتوای مرکزی (Content hubs) برای سئو خوب و مناسب است؟

یک جمله قدیمی ای وجود دارد که اشاره می کند به این موضوع که اعداد می توانند قدرت بسیار بالایی را ایجاد کنند! این درست در خصوص مقالات محتوای مرکزی (Content hubs) صدق می کند چراکه ما توپ محتوایی‌ای تولید می کنیم که تماما به یکدیگر متصل بوده و ارزش بسیار زیادی را برای آن کلمه ایجاد می کند. در ادامه به معرفی و بررسی مزایای استفاده از تولید محتوای مرکزی یا کانتنت هاب می پردازیم و اطلاعات کامل تری را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

  • این نوع از محتواها ارزش بیشتری را برای خوانندگان دارد!

محتواهای جامع و مرکزی عموما به دلیل آن که به تمامی ابعاد  یک موضوع می پردازند بهترین تاثیر را برای مخاطب ایجاد می کند چراکه آن ها می توانند بدون سپری کردن وقت خود در پیدا کردن سایتی مناسب برای دریافت پاسخ های خود! بهترین و کامل ترین جواب را در یک وبسایت به دست آورند.

همچنین شما می توانید کاربر را برای درک بهتر موضوعات به صفحات کلاستری متصل کنید که از طریق لینک داخلی از صفحه پیلار به کلاستر متصل شده است.

  • افزایش میزان اعتبار و آتوریتی موضوعی صفحه

محتوایی که تحت عنوان پیلار یا ستون نوشته می شود، در بخش هایی به محتوای کلاستر لینک داده شده است و در محتوای کلاستر نیز شاهد لینک دهی داخلی به محتوای پیلار یا ستون خواهیم بود! این موضوع تنها برای بازدیدکنندگان شما قابل بررسی و ارزیابی نیست بلکه موتور های جستجو به واسطه لینک داخلی ارزش و اعتبار بسیار زیادی را به این صفحات منتقل می کنند.

  • تولید محتوایی منظم با ساختاری ایده آل و منحصر به فرد

شما با استفاده از تولید محتوای پیلار گونه می توانید یک محتوای جامع و کامل ایجاد کنید که این موضوع در دراز مدت می تواند برای وبسایت و یا وبلاگ شما بسیار مناسب باشد.

حتما و حتما برای ایجاد کلاستر و پیلار باید استراتژی ای چیده شود که چگونه محتوای اصلی را پیلار قرار دهیم و چگونه محتواهای کلاستر را با هدف ارتباط موضوعی تدوین کنیم که این کار عموما ساده نیست! اما در “دوره آموزش تولید محتوا” به صورت کامل به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

تا شما بتوانید استراتژی کاملی را برای ایجاد محتواهای خوشه ای تدارک ببینید. این موضوع در نهایت باعث این می شود که شما در خصوص ساختار و چیدمان محتواهایتان کمی فکر کنید. در این بخش می توان به خوبی به اهمیت تولید محتوای مرکزی (Content hubs) برای سئو پی برد!

  • تعامل (engagement) بیشتر میان کاربران و محتوا

محتواهای پیلار به دلیل آن که از جامعیت بسیار زیادی برخوردار هستند، به کاربران این حس را می دهد که برای دریافت پاسخ خود باید این بخش را مطالعه کند. از آن جایی که عموما طول محتوا و تعداد کلماتی که در این بخش استفاده می شود بسیار بالاست، کاربر مدت زمان زیادی را صرف خواندن محتوا کامل خود می کند! همچنین ممکن است آن را در بخش بوکمارک مرورگر خود ذخیره کند و در ساعتی دیگر مجدد به آن سر بزند.

این موضوع می تواند به کاهش bounce rate وبسایت شما کمک قابل توجه ای کند و همچنین می تواند مواردی همچون موارد زیر را افزایش دهد. session counts (تعداد نشست) – dwell time (زمان ماندگاری کاربر) – number of pages visited (تعداد صفحات بازدید شده).

topical authority یا ارتباط موضوعی چیست؟

Topical authority یا topical relevance در واقع روشی است که گوگل برای تشخیص میزان ارتباط یک صفحه یا سایت با یک موضوع خاص استفاده می کند. (به عنوان مثال ارتباط موضوعی میان یک مقاله راهنمای دویدن با خرید کفش مناسب بسیار بسیار بالاتر از محتوایی است که راهنمای دویدن را به صفحه خرید مانتو متصل می کند!)

پس ارتباط موضوعی در مقالات نکته بسیار قابل توجه ای است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید چراکه این موضوع از دید گوگل بسیار حائز اهمیت است که باید در مقالات خود به آن توجه ویژه ای داشته باشید! لازم به ذکر است که ارتباط میان یک صفحه و صفحه دیگر توسط لینک های داخلی و انکرتکست مناسب صورت می گیرد که در انتخاب آن ها باید دقت کافی و لازمی را داشته باشید.

 

توجه داشته باشید که شما با تولید محتوای ستون یا پیلار می توانید از محتواهای کلاستر خود لینک های داخلی بسیار مرتبط و هم مفهومی دریافت کنید که این موضوع می تواند بر روی اعتبار کل گروه تاثیر بگذارد و این موضوع می تواند نتایج بسیار مناسبی را در گوگل برای شما رقم بزند.

چگونه می توان اقدام به تهیه و تولید محتوای مرکزی (Content hubs) نمود؟

چگونه می توان اقدام به تهیه و تولید محتوای مرکزی (Content hubs) نمود؟

همان طور که اشاره نمودیم شما برای ساخت و تولید محتوای مرکزی (Content hubs) نیاز به مدت زمان زیادی دارید تا بتوانید انواع استراتژی ها را در کنار یکدیگر طراحی کنید و سپس اقدام به چیدمان آن ها کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که چطور می توانید یک محتوای جامع و یا Content hubs ایجاد کنید!

 

  • تحقیق خود را به خوبی انجام دهید! برای این کار باید درک درستی از بازار هدف خود داشته باشید و همچنین با کمک یک ابزار تحقیق کلمه کلیدی این کار را به خوبی انجام دهید! در همین خصوص شما می توانید با شرکت در ” دوره تحقیق کلمه کلیدی” کامل ترین محتوای مرکزی را تولید کنید.
  • نکته ای که وجود دارد این است که تنها شما به دنبال کلمات کلیدی نیستید! بلکه به دنبال موضوعاتی هستید که بتوانید ارتباط موضوعی با پیلار خود برقرار کنند.
  • دقت داشته باشید که یک موضوع می تواند شامل چند کلمه کلیدی باشد اما باید با یک کلمه کلیدی اصلی نشان داده شود. به تصویر زیر با دقت توجه کنید. تمامی موضوع نشان دهنده ساخت یک بلاگ است.
  • با استفاده از برنامه های نقشه ذهنی همانند MindMeister نقشه چیدمان و قرارگیری محتواها را کنار یکدیگر همانند تصویر زیر ترسیم کنید!
  • هنگام انتخاب کلمات کلیدی برای محتواهای خوشه ای یا همان کلاستر ها باید به نحوه ارتباط کلمه کلیدی با موضوع اصلی، حجم جستجو و اینکه آیا موضوع مطابق با برنامه تجاری شما است یا خیر توجه کنید.
  • صفحه ستون خود را ایجاد کنید! این صفحه باید کلمه کلیدی پر رقابت و سختی را تشکیل داده باشد که برای کسب رتبه های بهتر، باید محتواهای سایر رقبا را مشاهده نموده و بهتر از آن ها مقاله ای جامع و مناسب تر تولید کنید.
  • توجه داشته باشید که صفحه ستون شما، صفحه ای بسیار مهم است که طراحی و اجرای استراتژی در آن بسیار مهم و قابل بررسی است. در همین خصوص همواره سعی کنید با جذابیت بسیار بالایی به کار خود ادامه دهید.
  • حال می توانید محتوای کلاستر یا خوشه های محتوایی خود را به سادگی طراحی کنید! حتما توجه داشته باشید که در این مقالات به محتوای پیلار خود لینک دهید و از محتوای پیلار نیز به کلاستر ها توجه کنید.
 

ما به دنبال چه نوع کلمه کلیدی هدفمندی برای تعیین نوع استراتژی خودمان هستیم؟

شما برای شروع نیاز به دو نوع مفهوم کلمه کلیدی دارید! در واقع شما باید یک کلمه کلیدی اصلی و جامع را انتخاب کنید که ارتباط و ارزش زیادی برای کسب و کار شما دارد و مفهوم کلی محتوای شما را پوشش می دهد (همان پیلار است) و کلمه دوم نیز برای محتوای خوشه ای شما مناسب است.

این کلمه، یک کلمه کلیدی منحصر به فرد مرتبط با موضوع اصلی شما می باشد که به اندازه کافی گسترده  است و از آن می توان به عنوان کلمه کلیدی تمرکزی برای یک پست مستقل اما کوتاه تر از موضوع اصلی، استفاده نمود.

این کار را باید با استفاده از ابزار هایی همانند kwfinder و… انجام دهید تا بتوانید به صورت کامل با میزان سرچ یا search volume آن کلمه آشنا شده و کلمات کلیدی مرتبط یا long-tail keywords مرتبط با آن کلمه را پیدا کنید.  به عنوان مثال در ابزار kwfinder برای کلمه “آموزش سئو” میزان رقابت و همچنین کلمات مرتبط را پیدا نموده ایم.

چگونه می توان صفحه خود را از نظر دیداری برای مخاطب جذاب تر کرد؟

برای آن که بتوانید در نکته شماره 7، صفحه ستون و یا پیلار بسیار مناسبی داشته باشید باید حتما موارد زیر را در نظر بگیرید: این موارد کمک قابل توجه ای به شما می کند تا بتوانید بهترین نتیجه را از صفحات پیلار خود دریافت کنید!

  • استفاده از فونتی خوانا و مناسب.
  • پاراگراف ها را تا حد ممکن کوتاه کنید.
  • از زیر عنوان های مناسب و ایده آلی استفاده کنید تا مفهوم به کاربر به خوبی منتقل شود.
  • استفاده از رسانه هایی همچون ویدئو، تصویر و… می تواند جذابیت ویژه ای به صفحه پیلار شما ببخشد.
  • از باکس های رنگی، لیست های نقطه ای و شماره دار، نقل و قول ها و… استفاده کنید.
  • از لینک های داخلی مناسب و مرتبط استفاده کنید. این کار را می توانید هم برای محتواهای خوشه ای خود انجام دهید و هم به منابع باکیفیت لینک دهید.
  • نکته آخر این است که حتما از یک ناوبری یا فهرست مطالب (Table of contents) استفاده کنید تا مخاطب در مطلب شما گم نشود!

جمع بندی مقاله نهایی تولید محتوای مرکزی (Content hubs) برای سئو

یکی از مهم ترین فاکتور ها در سئو تولید محتوای مرکزی یا Content hubs است. آن چه که از این نوع از محتوا ها دریافتیم، آن ها قادر هستند تا نحوه ساختار محتوای شما را به صورت کامل شکل دهند، تجربه بهتری برای خوانندگان شما فراهم می کنند و همچنین می توانند میزان اعتبار صفحات شما را بهبود ببخشند.

با این حال این مورد نشان دهنده این نیست که تولید محتواهای 1 طبقه ای تاثیر نامناسبی بر روی وبسایت شما خواهند داشت! بلکه این موضوع نشان از اهمیت محتواهای چند طبقه ای و برنامه ریزی شده را می دهد.

دیگر مقالات ما

معرفی ویرایشگر گوتنبرگ وردپرس
تفاوت نوشته و برگه در وردپرس در چیست
آموزش نصب قالب وردپرس بر روی لوکال هاست

دوره های آموزشی

5 1 vote
Article Rating
guest
2 تعداد نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
محسن عزتی
محسن عزتی
1399-08-27 19:54

این مقاله یکی از کامل ترین و جامع ترین و خفن ترین محتواهایی بود که توی وب باهاش برخورد کردم. فوق العاده بود..ممنون واقعا

دسته بندی های مجله

negocios-y-finanzas (1)
آموزش ووکامرس
آموزش سئو
editar (1)
آموزش تولید محتوا
pintar
آموزش طراحی سایت
bloquear (1)
آموزش امنیت وردپرس
tecnologia-1-1.png
آموزش وردپرس
آموزش المنتور
herramienta (1)
آموزش لینک‌سازی
dinero
آموزش کسب درآمد
error (1)
افزایش سرعت سایت